COVID 19 zorgde ervoor dat het even duurde voordat een start gemaakt kon worden, maar sinds 27 oktober 2020 is Project Dalton heet officieel van start gegaan!

Twee keer per week komen leerlingen van 4/5 HAVO en VWO van Dalton Voorburg naar Daltonbasisschool Waterland toe om daar kleine groepjes leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 te begeleiden in en buiten de klaslokalen. Luca van Geest, leerkracht groep 8 aan het woord: “Op Waterland werken we vaak met stagiaires. Leerlingen van het voortgezet onderwijs in de school met kleine groepjes laten werken is eigenlijk ideaal. Oefeningen rondom automatisering van reken- en leesproblemen kunnen we zo laten begeleiden.”

Het lerarentekort is voelbaar in alle lagen van het onderwijs. Voortdurend zijn scholen bezig om te zoeken naar oplossingen voor dit probleem. Oplossingen richten zich vaak op de bestaande situatie.  Er moet echter meer aandacht zijn voor de doelgroep die juist de keuze voor lerarenopleiding zou moeten maken.

Daltonbasisschool Waterland en Dalton Voorburg zochten hierover contact met elkaar. Teamleider Maurice Visser (Dalton Voorburg) en directeur Maurice Schaepkens (Waterland) bogen zich over de vragen: Waarom kiest een 5 HAVO of 6 VWO leerling wel of niet voor een lerarenopleiding? En hoeveel aandacht is hiervoor?

Schaepkens raakte in gesprek met Ruben Morawek en Sanjali Kesarlal, destijds in hun examenjaar. Zij gaven aan wat hen motiveert in het voortgezet onderwijs, welke keuzes zij wilden maken na de examenperiode. Op Dalton Voorburg worden leerlingen uit de brugklas al een aantal jaren begeleid door zogeheten leerlingcoaches uit de bovenbouw. Visser en Schaepkens hebben samen met Patrick Fuchs, coördinator leerlingcoaches van Dalton Voorburg, een toevoeging op de bestaande leerlingcoaching ontwikkeld”

Ruben en Sanjali zijn dan wel geen leerlingen meer van Dalton Voorburg, toch blijven ze graag betrokken bij Project Dalton. ‘Momenteel ben ik bezig met een tussenjaar. Leerlingcoach op Dalton Voorburg en nu ook Project Dalton zorgen ervoor dat ik steeds duidelijker zicht krijg op mijn volgende stap! En ja, toch ook het tempo lezen, helpen bij de rekensommen en het boekje over mediawijsheid doornemen zijn leuke dingen om te doen. Ook al dacht ik daar op hun leeftijd anders over.’, zegt Ruben. Sanjali vult aan: ‘Ik wilde mijn steentje bijdragen om kinderen die hulp en begeleiding te geven, maar deze niet altijd kunnen krijgen door het lerarentekort.’

Eline, oud- leerling van Waterland aan het woord: “Ik vind het erg leuk om met kinderen te werken en dan vooral om ze te helpen, dit is ook de belangrijkste reden waarom ik me heb opgegeven voor Project Dalton. Ik zag de mogelijkheid en het leek me meteen helemaal geweldig en echt iets voor mij.” Die mogelijkheid om een kijkje in de basisschool te nemen blijkt aantrekkelijk. “Ik vind het heel leuk om met kinderen te werken. Ze geven zoveel energie en ik was benieuwd hoe het is om te werken op een basisschool, zodat ik weet of ik er later iets mee wil gaan doen”, zegt Puck. “Ik was al een beetje bezig met het verdiepen in studies die met kinderen te maken hebben, zoals de Academische Pabo. Daarom leek het mij een goede kans om te kijken of ik het echt wat vind”, vult Iris aan.

De Haagse Scholen stimuleert innovatie

Daltonbasisschool Waterland is onderdeel van De Haagse Scholen, een scholenkoepel met 52 scholen voor openbaar basisonderwijs in Den Haag.

De Haagse scholen ondersteunt jaarlijks innovatieve projecten die door directeuren binnen de stichting worden ontwikkeld. Project Dalton is er daar een van. Waterland haalt met deze samenwerking met Dalton Voorburg de banden hernieuwd aan en tegelijkertijd krijgt nieuw onderwijstalent de ruimte om een goede keuze voor het prachtige onderwijs vak te maken!